.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اولین حکم امام (ره) بعد از پیروزی انقلاب، در گیلان

رنگ ایمان- بعد از پیروزی انقلاب، اولین حکمی که از سوی امام صادر شد و به استان گیلان مربوط می شد، حکم اعزام حجت الاسلام سیدمحمد جواد پیشوایی به بندر انزلی بود. غرض از اعزام حجت الاسلام پیشوایی به بندر انزلی، حفظ نظم در این شهر و سامان بخشى به امور اجتماعى و سياسى‏ این بندر مهم بود. این حکم در روز 27 بهمن یعنی تنها 5 روز پس از پیروزی انقلاب از سوی امام خمینی (ره) صادر شده بود...

 

بعد از پیروزی انقلاب ساختار سیاسی ای در کشور وجود نداشت به همین خاطر امام خمینی (ره) در صدد فرستادن نماینده به نقاط کشور بود تا کشور را از بحران و آشوب حفظ کند. نمایندگان امام در هر منطقه ای مسئولیت حفظ نظم و سامان دادن به امور را به عهده داشتند. کار این نمایندگان به قدری حیاتی بود که تمام امور یک شهر یا یک استان به نماینده امام در آن منطقه ختم می شد.

بعد از پیروزی انقلاب، اولین حکمی که از سوی امام صادر شد و به استان گیلان مربوط می شد، حکم اعزام حجت الاسلام سیدمحمد جواد پیشوایی به بندر انزلی بود. غرض از اعزام حجت الاسلام پیشوایی به بندر انزلی، حفظ نظم در این شهر و سامان بخشى به امور اجتماعى و سياسى‏ این بندر مهم بود. این حکم در روز 27 بهمن یعنی تنها 5 روز پس از پیروزی انقلاب از سوی امام خمینی (ره) صادر شده بود.

حکم امام به این شرح است:

بسم اللَّه الرحمن الرحيم‏

خدمت جناب مستطاب ثقة الاسلام آقاى آقا سيد محمد جواد پيشوايى امام جماعت مسجد جامع انزلى- دامت تأييداته-

مقتضى است جنابعالى در اين موقع حساس در بندر انزلى كه موقعيت حساسى دارد متكفل تنظيم امور اجتماعى و سياسى باشيد و از اختلافات جلوگيرى نموده؛ و اگر از طرف مخالفين نهضت و گروههاى منحرف ايجاد آشوب و بلوايى شد به كمك جوانان مسلمان غيرتمند بشدت جلوگيرى و آنان را سركوب نماييد، و سران آنان را به كميته انقلاب معرفى نماييد تا به مجازات برسند. اهالى محترم و شجاع انزلى و حوالى آن از جناب ايشان پشتيبانى نموده موظفند از تشنجات و اختلافات بشدت جلوگيرى نمايند. از خداوند متعال توفيق همگان را خواستارم.

18 ربيع الاول 99

روح اللَّه الموسوي الخمينى‏

 بعد از صدور این حکم، حجت الاسلام پیشوایی به سرعت به سمت گیلان راهی شد. ایشان با هواپیما به سمت فرودگاه رشت راهی شدند. اندکی بعد در رشت به زمین نشستند. تصویری از لحظه پیاده شدن حجت الاسلام پیشوایی را با هم می بینیم.

 حجت الاسلام پیشوایی کیست؟

حجت الاسلام والمسلمين سيد محمدجواد پيشوايي در شهريور 1323  شمسي در بندر انزلي در خانوادهاي روحاني بدنيا آمد.

پدر ايشان ايت الله پيشوايي امام جمعه انزلي بوده و از مجتهدين بنام گيلان است كه از ايات عظام سيد ابوالحسن اصفهاني وناييني وحايري  وخوانساري و بروجردي اجازه اجتهاد دارند و به مردم داري  ونماز شب و تهجد و تربيت طلاب معروف بوده كه يكي از شاگردان ايشان حضرت ايت الله خايفي از اساتيد حوزه علميه قم مي باشند.

حجت الاسلام پيشوايي در سن 15سالگي براي ادامه تحصيل در دبيرستان وشروع تحصيلات ديني  در سال 1338 به قم عزيمت نموده و طي 16 سال اقامت در قم نزد علمای بزرگی تحصیل کرد.

حجت الاسلام والمسلمين پيشوايي در سال 1340 شمسي در مجلسی با حضور علما و طلاب و پدرش مرحوم ايت الله پيشوايي، توسط حضرت امام خميني عمامه گذاري و ملبس به لباس روحانيت شدند.

حجت الاسلام پيشوايي در سال 1354 شمسي  به دعوت علماي تهران نظيرايت ا لله جلالي خميني و ايت الله سروش محلاتي به تهران عزيمت و در مسجد حضرت سيد الشهدا مشغول به اقامه جماعت شدند كه تاكنون نيز در همان مسجد به ترويج دين مبين اسلام مشغول و منشا خدمات بوده  و هستند.

حجت الاسلام پيشوايي  در 27 بهمن 57 با حكم تاريخي امام خميني به عنوان نماينده ايشان در بندر انزلي منصوب گرديد و در سال 1361 بعنوان نماينده معظم له  در خصوص اجراي فرمان هشت ماده اي به سيستان و بلوچستان عزيمت نمود.

ايشان از ابتداي جنگ تحميلي بار ها در جبهه ها حاضر می شد و فرزند خود شهيد سيد مصطفي را در سن 16 سالگي در جبهه غرب كشور تقديم انقلاب نمود. از جمله خدمات حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد جواد پيشوايي تدريس در حوزه و دانشگاه در تهران مي باشد.

ایشان اکنون در تهران اقامت دارد و در مسجد حضرت سيد الشهدا مشغول به اقامه جماعت و ترویج دین هستند. البته نظارت بر حوزه علمیه بندر انزلی و تقویت و کمک به آن را به طور مداوم در حال انجام است.

 

 

 

با تشکر از آقای سیدمجتبی پیشوایی فرزند حجت الاسلام پیشوایی که دستخط امام خمینی (ره) و عکس ها را برای رنگ ایمان ارسال کردند. / صحیفه امام، ج6، ص150


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.05 seconds.